Spring naar inhoud
  • De stadsbloemist met vrachtfiets

    Stadsbloemist met vrachtfiets

Gastvrije, leefbare en bereikbare binnenstad

Hoe zorgen we er samen voor dat de binnenstad blijft om te wonen, ondernemen en te bezoeken?

Een bruisende en gastvrije binnenstad waar iedereen welkom is. En een fijne en compacte stad; waar veel te doen en alles is dichtbij. Een plek waar jong en oud plezierig kunnen wonen, waar steeds meer bezoekers het prachtige centrum en de omgeving er omheen weten te vinden en een plek waar ondernemers oneindige kansen zien. Beweeg jij mee?

In voorbereiding

Bekijk alle projecten

Wat is de uitdaging?

De stad is in beweging en wij bewegen mee. In vergelijking met zestig jaar geleden is het aantal inwoners van Zwolle verdubbeld. In diezelfde periode zijn er maar liefst twintig keer zoveel auto's bijgekomen en dat stopt niet. Doorgaan op deze weg is geen optie, daarvoor is de openbare ruimte te beperkt. Dus vraagt het om een andere manier van bewegen. Een manier waarbij lopen en fietsen meer aandacht krijgen. Zo zorgen we dat de binnenstad niet dichtslibt, maar leefbaar, toegankelijk, veilig, gastvrij én bereikbaar blijft.

Om goed te blijven meebewegen met de ontwikkelingen van deze tijd én de komende twintig jaar is een goede balans nodig tussen de verschillende functies van de binnenstad zoals wonen, ondernemen, werken en vrije tijd. Daarbij zijn de wensen en belangen van inwoners, bezoekers, ondernemers en andere betrokkenen erg belangrijk. We hebben oog voor iedereen, maar willen ook bepaalde keuzes maken. Want, de openbare ruimte is beperkt, daarom moeten we anders omgaan met de invulling ervan. Een deel van die keuzes maken we op het gebied van mobiliteit. Want, hoe wij straks leven en ondernemen, heeft invloed op hoe we ons bewegen.

In de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad komt dit alles samen.

Wat is de Bereikbaarheidsagenda?

In verschillende beleidsstukken als de Omgevingsvisie, het Ontwikkelprogramma Ons Stadhart van Morgen en de Parkeerstrategie 2040 zijn ambities en uitspraken omtrent mobiliteit in de binnenstad vastgelegd. Met de Bereikbaarheidsagenda willen we inzicht en invulling geven over de samenhang tussen de mobiliteitsstappen die gezet worden en wanneer ze gezet worden. Het gaat onder andere over; fiets- en autoparkeren (bewoners en bezoekers), verkeersveiligheid, selectieve toegang, mobiliteitshubs, zero-emissie stadslogistiek, doorfietsroutes, deelmobiliteit en openbaar vervoer. De vraag is daarbij: kunnen we de ene stap zetten voordat een andere stap klaar is? En hoe zorgen we dat ook tijdens de veranderingen de binnenstad bereikbaar, leefbaar en gastvrij blijft?

In deze agenda wordt in samenhang beschreven welke mobiliteitsstappen er gezet worden en wanneer ze gezet worden. We doen dit samen met het Platform waarin alle belangengroepen vertegenwoordigd zijn. Het platform brengt de wensen vanuit de achterban in, samen kijken we naar de best als mogelijke oplossing en planning. De Bereikbaarheidsagenda Binnenstad blijft binnen de vastgestelde visies en uitgangspunten die daarin zijn opgenomen. We verkennen daarnaast met elkaar over welke onderwerpen nog wel uitspraken nodig of gewenst zijn. We streven ernaar om de Bereikbaarheidsagenda eind 2024, of eerder, aan de gemeenteraad ter goedkeuring voor te leggen.

Uitgangspunten en maatregelen die al zijn goedgekeurd in de verschillende visies bijvoorbeeld

Focus op voetgangers en fietsers
Zwolle kiest voor het ‘STOMP-principe’ bij het opnieuw inrichten van de openbare ruimte. Dat betekent eerst ‘stappen’ (lopen), dan ‘trappen’ (fietsen), dan OV, dan ‘mobility as a service’ (zoals deelauto’s en -fietsen) en dan de privé-auto. Vanuit deze volgorde stimuleren we ook het gebruik van vervoersvormen.

Parkeren
De auto blijft een vervoermiddel om je te verplaatsen. Wel gaan we beter bepalen waar we auto’s willen laten parkeren. In het Ontwikkelprogramma van het Stadshart en de Parkeerstrategie zijn hier over uitspraken gedaan. Zoals het weghalen van straatparkeren, het niet meer uitgeven van nieuwe vergunningen en een nieuwe invoering betaald parkeren. Daarnaast bieden we alternatieven, zoals mobiliteitshubs en deelvervoer. Zo maken we ruimte voor bijvoorbeeld speelplekken en terrassen. We zetten in op meer groen en we stimuleren lopen en fietsen.

Mobiliteitshubs
We zorgen voor aantrekkelijke en goed bereikbare mobiliteitshubs. Dit zijn locaties waar mensen hun auto of fiets kunnen parkeren en kunnen overstappen op een andere manier van vervoer. Bijvoorbeeld de bus, deelscooter of de fiets. Hiermee kunnen we schaarse openbare ruimte benutten voor ontmoeten, groen, terras of bijvoorbeeld speelplekken.

Zero-emissie
Als gemeente Zwolle hebben we de ambitie dat vanaf 2025 in principe het bestel- en vrachtverkeer in de historische binnenstad duurzaam is. Zo maken we van de binnenstad een emissievrije zone voor stadslogistiek. Dit draagt bij aan de leefbaarheid, luchtkwaliteit, veiligheid en het verblijfsklimaat.

Deelmobiliteit
We stimuleren deelmobiliteit. We zijn blij met Zwollenaren die hun auto delen. Daarnaast bieden we ruimte aan commerciële aanbieders van deelauto’s, -scooters en -fietsen. Hiermee willen we het gebruik van de auto minder noodzakelijk maken en daarmee de leefbaarheid op straat vergroten.

Gaan we dan zomaar aan de slag in jouw straat of buurt?

De Uitvoeringsagenda van het Stadshart is leidend voor de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad. Maar we gaan niet zomaar aan de slag. Als deelplannen (gebieden en/of straten) ontwikkeld worden maken we de verdiepingsslag; dan gaan we de wijk/straat in om met zoveel mogelijk betrokkenen te praten. Alle ideeën nemen we mee in overweging en we maken openbaar waarom we bepaalde keuzes wel of niet maken. Of je nu bewoner, bezoeker of ondernemer bent: we hebben oog voor iedereen. Zo komen we tot goede oplossingen, maatregelen en een concrete planning.

Wie maakt de Bereikbaarheidsagenda?

Er is een platform opgericht waarin bewoners (BBZ), ondernemers (KHN, ZwolleFonds, CityCentrum), (culturele) instellingen (C7), Toegankelijk Zwolle, de Fietsersbond, Vrienden van de Stadskern, Rover, Provincie Overijssel, en de Veiligheidsregio vertegenwoordigd zijn. Zij zullen in 2024 de agenda opstellen. Gedurende het jaar worden inwoners en ondernemers via het platform en via de gemeente geïnformeerd over de vorderingen. Daar waar het platform de stad wil consulteren zal dat gebeuren.

Planning

Op 15 mei is het Platform voor het eerst bij elkaar geweest. Hierin is een concept plan van aanpak om te komen tot de Bereikbaarheidsagenda besproken. Zoals het nu lijkt wordt uiterlijk eind 2024 het aangeboden aan college en raad.

Samen meebewegen

We willen de gastvrije, leefbare en bereikbare stad blijven, dat mensen kunnen komen waar ze willen en dat iedereen mee kan doen in de maatschappij. Samen met inwoners, ondernemers en andere betrokkenen kunnen we ervoor zorgen dat Zwolle die bruisende en gastvrije stad blijft waar iedereen welkom is.

Om daarin succesvol te zijn, hebben we oog voor jou. Soms moeten we keuzes maken die niet voor iedereen leuk zijn. Daarom vinden we het belangrijk te weten wat jouw zorgen zijn en waar je kansen ziet. Als deelplannen (gebieden en/of straten) ontwikkeld worden maken we de verdiepingsslag; dan gaan we de wijk in om met zoveel mogelijk betrokkenen te praten. Alle ideeën nemen we mee in overweging en we maken openbaar waarom we bepaalde keuzes wel of niet maken. Of je nu bewoner, bezoeker of ondernemer bent: we hebben oog voor iedereen. Zo komen we tot goede oplossingen, maatregelen en een concrete planning.

Op deze manier blijft er in Zwolle voor ieder wat wils, nu én in de toekomst.

Ondertussen blijven we stappen in de openbare ruimte zetten

Hoe zit dat? In de verschillende visies staat dat de maatregelen op het gebied van mobiliteit niet van de ene op de andere dag ingevoerd worden, maar we blijven stappen zetten. Ze zijn een verlengde van de weg die we al eerder zijn ingeslagen om anders om te gaan met de openbare ruimte. Denk aan het verplaatsen van betaald parkeerplaatsen en parkeerplaatsen voor vergunninghouders. We nemen de tijd om de maatregelen stapsgewijs in te voeren. De komende tien tot vijftien jaar gaan we hiermee aan de slag vanuit de volgende uitgangspunten:

- We benutten de vraagstukken die er in binnenstad liggen
- We benutten de ontwikkelingen zoals nieuwbouw of toenemende parkeerdruk. Bijvoorbeeld gebiedsontwikkelingen als het Noorderkwartier.

Dat betekent dat als het kan of als het nodig is, we starten met gebieds- en/of straatontwikkeling. Voor de uitvoering van alle projecten nemen we tien tot vijftien jaar.

Het tijdspad maken we samen met het platform waarin bewoners, ondernemers, belangenbehartigers en (culturele) instellingen vertegenwoordigd zijn. Zij werken in 2024 aan de Bereikbaarheidsagenda die eind 2024, of eerder, voorligt bij de raad. Ook zal de gemeente en platform bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden door het jaar heen infomeren.

Niet alles staat ter discussie

Goed om te weten dat uitgangspunten en maatregelen in de, door de gemeenteraad, goedgekeurde visies, niet meer ter discussie staan. En dat er, daar waar het kan gebieds- en straatontwikkelingen niet stiltaan. Wél gebruiken we de input van het platform om het zo zorgvuldig als mogelijk te doen. Of het nou gaat om de planning en de wensen vanuit de stad om ontwikkelingen voor een ieder op de best mogelijke manier in te vullen. Waar gaat het in de Bereikbaarheidsagenda dan wel om? Dat lees je hierboven, bij ‘Wat is de Bereikbaarheidsagenda?’.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het Stadshart? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. 

Aanmelden nieuwsbrief

Handige links voor meer informatie

Deelprojecten in het Stadshart

Login om verder te gaan




refresh

Cancel