Herrinrichting Koestraat
In de afgelopen zestig jaar is het aantal mensen in Zwolle verdubbeld. Ook zijn er in die tijd veel meer auto's bijgekomen, wel twintig keer zoveel. En dit blijft maar doorgaan, ook in de komende jaren. Er worden meer huizen gebouwd en er komen meer winkels en andere plekken in de stad waar mensen naartoe gaan. Maar de ruimte in het centrum van Zwolle is beperkt. Daarom moeten we op een andere manier gaan bewegen, waarbij lopen en fietsen belangrijker worden. Om ervoor te zorgen dat je goed naar het centrum kunt lopen en fietsen, worden de wandel- en fietsroutes in het centrum verbeterd. De Koestraat maakt daar deel van uit; deze straat wordt in de toekomst in toegankelijker voor voetgangers en fietsers.
Foto verkeer in de Koestraat
Door extra ruimte te creëren voor voetgangers en fietsers, wordt het centrum van de stad zo aangepast dat het ook in de toekomst goed blijft werken. Hierdoor wordt de stad vriendelijker, veiliger en makkelijker bereikbaar voor zowel inwoners als bezoekers. De Grote Markt en de Melkmarkt zijn plaatsen waar veel mensen lopen. Soms is het er druk met wandelaars, en het is belangrijk dat zij hier veilig kunnen lopen. Daarom werken we aan nieuwe fietsroutes in de stad die prettig zijn om te gebruiken. Deze routes brengen je naar plekken waar je je fiets veilig kunt stallen en verbinden belangrijke fietspaden van en naar het centrum. De zuidelijke route gaat door de Koestraat en de Kamperstraat, de noordelijke route loopt door de Nieuwstraat en de Thorbeckegracht.
De Koestraat is het smalste deel en daarom onveilig voor fietsers en voetgangers. Daarom wordt dit als eerste vernieuwd. Naast meer ruimte voor de fiets, komt er ook meer ruimte voor de voetganger door bredere stoepen. Waar mogelijk, wordt er meer groen in de straat toegevoegd. Auto's kunnen er nog steeds rijden, maar door deze vernieuwing worden ze gestimuleerd om een andere route te nemen.
De vernieuwing van de Koestraat is onderdeel van het project Fietsbereikbaarheid. Dit past bij het doel om de stad toegankelijk te houden (de Bereikbare Binnenstad), zoals vastgesteld in de Uitvoeringsagenda 'Ons Stadshart van Morgen'.
Om te groeien naar een binnenstad die klaar is voor de toekomst, doen we een eerste aanzet tot het autoluw maken van de binnenstad door parkeerplaatsen op straat te verwijderen. Om dit goed te doen, zoeken we naar alternatieven voor bewoners, ondernemers en bezoekers, zoals beschikbare plekken in bestaande parkeergarages. We verstrekken geen nieuwe vergunningen meer voor parkeren op straat, maar richten ons op vergunningen voor parkeervoorzieningen.
Specifiek voor vergunninghouders in de Koestraat bieden we een alternatieve oplossing aan, waarbij momenteel voldoende ruimte is in bestaande voorzieningen. Daarnaast geven we de mogelijkheid om onder dezelfde voorwaarden een parkeervergunning te ruilen voor een parkeerabonnement in gemeentelijke garages of op terreinen. Op de website "Parkeerabonnement voor bewoners | Gemeente Zwolle" zijn de beschikbare locaties te vinden. Het blijft voor bewoners mogelijk om mensen bij de deur af te zetten of boodschappen uit te laden.
Dit initiatief draagt bij aan het verminderen van autoverkeer in de binnenstad, wat niet alleen de toegankelijkheid voor hulpdiensten verbetert, maar ook de binnenstad vriendelijker maakt voor mensen met een fysieke beperking. Gehandicaptenparkeerplaatsen worden zelfs uitgebreid om ervoor te zorgen dat de binnenstad voor iedereen bereikbaar blijft.
Foto parkeren in de Koestraat
Het aantal mensen en auto's in Zwolle groeit snel. Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, focussen we meer op lopen en fietsen. Zo blijft Zwolle vriendelijk, veilig en toegankelijk voor iedereen, nu en in de toekomst.
Om drukke plekken als de Grote Markt en Melkmarkt veilig te houden, creëren we nieuwe fietsroutes. De Koestraat is smal en onveilig, dus we beginnen daar. We maken de straten ook fijn voor voetgangers en voegen wat groen toe, waar dat kan.
De strategische visie op het Stadshart is het ‘Ontwikkelprogramma Ons Stadshart van Morgen’. Dit Ontwikkelprogramma is in het voorjaar 2022 vastgesteld door de gemeenteraad. Hoe deze visie wordt uitgewerkt staat in de ‘Uitvoeringsagenda Ons Stadshart van Morgen’ die in februari 2023 is vastgesteld. De Melkmarkt en de Grote Markt zijn als voetgangersgebied aangewezen. Het college heeft hierover in februari 2023 een besluit genomen, inclusief de verbetering van de fietsroutes door de binnenstad. In december 2023 heeft de gemeenteraad de parkeerstrategie 2040 aangenomen.
Onderaan deze webpagina vind je de belangrijkste linkjes en op https://www.zwolle.bestuurlijkeinformatie.nl staat alle uitgebreide informatie.
In 2024 beginnen we met de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad, waarbij we samen met de inwoners, ondernemers en een nieuw op te zetten groep (platform)aan de slag gaan voor een bereikbare, leefbare binnenstad. De plannen in de Bereikbaarheidsagenda zorgen voor samenhang met de andere mobiliteitsonderwerpen die in de stad spelen.
Bij het opstellen van de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad wordt volgens de Hanza!-participatiemethode een participatieplan opgesteld. Deze methode bestaat uit drie fases: de 'startfase', de 'uitvoeringsfase' en de 'afrondingsfase'. Bij iedere fase worden de bewoners en ondernemers en andere belanghebbenden betrokken. De ruimte die er per fase is om mee te denken wordt beschreven in het participatieplan. Hierin wordt ook beschreven hoe het platform eruit komt te zien. Bewoners van het Stadshart worden in elk geval vertegenwoordigd in het platform. Hoe dit verder vorm krijgt wordt naar verwachting medio maart 2024 bekend.
De ontwerpen in het Stadshart worden volgens de Hanza!- participatiemethode opgepakt. De eerste stap is om samen met de bewoners en ondernemers afspraken te maken over het proces. Dit wordt vastgelegd in een participatieplan. De stappen en resultaten worden vastgelegd in een zogenoemd participatiejournaal. In dit journaal is terug te lezen wat er aan participatie is gedaan, wie hierbij betrokken waren, wat hier de uitkomsten van zijn en hoe dit verder wordt meegenomen of niet wordt meegenomen in het verdere proces. Over het ontwerp inclusief het participatiejournaal neemt de gemeenteraad een besluit.
Met een parkeervergunning kun je parkeren waar dat mag. We verplaatsen parkeerplekken naar hubs en garages, maar dat gaat stap voor stap en in samenhang met de uitgegeven parkeervergunningen. De gehandicaptenplaatsen breiden we uit. In de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad onderzoeken we of de regels voor gehandicaptenvergunningen passender gemaakt kunnen worden.
De betaald parkeerplekken voor bezoekers in de openbare ruimte in de historische binnenstad worden gefaseerd binnen de projecten opgeheven. Het opheffen van deze parkeerplekken hangt samen met het uitbreiden van het aantal beschikbare parkeerplekken in de mobiliteitshubs en de parkeergarages. We onderzoeken in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad of het mogelijk en (juridisch)haalbaar is om vergunninghouders op deze parkeerplekken te laten parkeren, als er geen herinrichting gepland staat in het gebied.
Voor het verplaatsen van de parkeerplekken voor vergunninghouders is het van belang dat er een goede verhouding blijft bestaan tussen het aantal uitgegeven parkeervergunningen en het aantal beschikbare parkeerplekken. Nieuwe bewoners kunnen een abonnement aanvragen voor de mobiliteitshubs en parkeergarages. We denken dat, met ondersteuning van een communicatiecampagne om parkeervergunningen in te ruilen voor een abonnement, het aantal aanvragen voor parkeervergunningen in de komende jaren afneemt. Een uitwerking en faseringsvoorstel hiervoor wordt gedaan binnen de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad.
Met een vergunning kan je parkeren in de hele zone. Een parkeervergunning kan, onder dezelfde voorwaarden, geruild worden voor een abonnement in gemeentelijke garages of –terreinen. Op de website: https://www.zwolle.nl/parkeerabonnement-voor-bewoners zijn de parkeerlocaties waar dit mogelijk is te vinden. Het blijft voor bewoners mogelijk om mensen bij de deur af te zetten of boodschappen uit te laden.
Er is momenteel genoeg plek binnen en rondom de binnenstad om alle parkeerplekken voor bezoekers en de parkeerplekken voor mensen met een vergunning in de Koestraat te verplaatsen. Als je als bewoner een parkeerabonnement hebt, krijg je gegarandeerd toegang tot de gemeentelijke parkeerplek en kun je daar je auto parkeren.
De gemeente Zwolle gaat de komende jaren investeren in meer parkeerplekken, vooral in de mobiliteitshubs rondom de binnenstad. Denk aan gebieden zoals Weezenlanden-Noord, het Noorderkwartier en de Nieuwe Veemarkt. Meer informatie over de gebieden vind je op: https://jouwstukjezwolle.nl/kaart. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheid om een mobiliteitshub te realiseren in het Roelenkwartier en misschien ook op andere plekken. Met extra parkeerplekken bij de ingangen van de stad wordt het voor bezoekers makkelijker om hun auto op handige plekken te parkeren. We onderzoeken ook de mogelijkheid om buurt-hubs te maken in andere wijken, zodat bewoners en werknemers daar kunnen parkeren. Dit kunnen bestaande parkeergarages of terreinen zijn, of nieuwe plekken die we gaan ontwikkelen. De details hiervan worden uitgewerkt in de Adaptieve Ontwikkelstrategie mobiliteitshubs, een van de plannen van de Parkeerstrategie.
Dit is niet mogelijk. Op dit moment vindt een onderzoek plaats naar de herbestemming van het parkeerterrein van het stadhuis aan de Goudsteeg voor fietsparkeren. Op termijn vervallen de parkeerplekken voor auto's op dit terrein. De uitwerking daarvan vindt plaats in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad.
Mensen die in de stad wonen, kunnen nu zelf kiezen om hun auto te parkeren op gemeentelijke parkeerlocaties. Dat mag op dezelfde manier als met een parkeervergunning. Voor nieuwe aanvragen in het oude deel van de stad krijgen mensen alleen nog maar een speciaal abonnement voor de gemeentelijke parkeerplekken. We moedigen ook bewoners aan om hun parkeervergunning om te ruilen voor zo'n abonnement.
Met dat abonnement heb je altijd een plek om te parkeren. We denken dat deze veranderingen genoeg helpen en dat het niet nodig is om de parkeervergunningen verplicht in te leveren. Het kan wel zijn dat sommige parkeerplekken in het gebied waar je vergunning geldig is, anders worden ingedeeld. Dat betekent dat je misschien ergens anders binnen datzelfde gebied moet parkeren. De details van deze veranderingen worden later uitgelegd in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad.
Nee, als we parkeerplekken weghalen of verplaatsen, heeft dat geen invloed op de parkeervergunning die je al hebt. We geven straks bij nieuwe aanvragen voor parkeervergunningen in de historische binnenstad alleen nog abonnementen uit voor de gemeentelijke parkeerlocaties. Hoe dit precies wordt geregeld, staat straks beschreven in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad.
Het blijft voor bewoners mogelijk om mensen bij de deur af te zetten of boodschappen uit te laden. Ook zijn we bezig met het creëren van meer gehandicaptenparkeerplaatsen in het stadscentrum.
Met de uitwerking van het ontwerp van de fietsroutes houden we zoveel mogelijk rekening met het voorkomen van hoge snelheden. Een veilige fietsroute betekent ook dat er voldoende ruimte is om elkaar veilig te kunnen passeren. Hiervoor hebben we ruimte nodig. Het gedrag van de bestuurders is hierbij ook belangrijk. Dit is niet altijd in fysieke maatregelen te borgen.
Het verbieden van niet-bestemmingsverkeer is een grote beslissing. We denken hier goed over na en onderzoeken het in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad.
In de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad onderzoeken we de verkeersroutes in de binnenstad. Sommige straten hebben nu eenrichtingsverkeer voor auto's en ander gemotoriseerd verkeer. Voor de bereikbaarheid ontkomen we er niet aan om een aantal straten in de binnenstad beschikbaar te houden voor twee richtingen autoverkeer. Om de bereikbaarheid voor fietsers te verbeteren, behouden we tweerichtingsverkeer op fietsroutes. We geven fietsers genoeg ruimte om veilig langs elkaar te gaan.
De beste fietsroute aan de zuidkant gaat via de Koestraat en Kamperstraat, omdat dit goed aansluit op invalswegen en routes naar fietsenstallingen. Een nieuwe route door het park vraagt om een lastige aansluiting op de Wilhelminasingel, waardoor het onveilig is. Daarom kiezen we voor de veilige route.
Veiligheid is prioriteit bij het ontwerpen van kruispunten. We besteden extra aandacht aan het ontwerp, zodat fietsers zich veilig voelen. We kijken naar verschillende manieren om ervoor te zorgen dat kruispunten veilig worden gebruikt. Het ontwerp van fietsroutes en kruispunten houdt hier rekening mee.
Het is moeilijk te zeggen of de plannen echt iets zullen veranderen aan de waarde van de huizen, en wat dat dan betekent. Het verplaatsen van parkeerplekken kan ervoor zorgen dat er minder plekken zijn om te parkeren, maar de plekken die vrijkomen worden opnieuw ingericht als stoep en fietspad. Waar het kan komt er ook meer groen bij, wat de buurt mooier maakt. We moeten afwachten of deze veranderingen iets doen met de woningwaarde.
Het aantal geregistreerde ongevallen wordt landelijk bijgehouden, maar helaas niet alle (lichte) ongevallen en bijna-ongevallen. Samen met de provincie Overijssel werken we aan een nieuwe aanpak (SPV) voor verkeersveiligheid, gebaseerd op risico-indicatoren. Dit moet proactief inzicht geven in verkeersonveilige locaties.
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het Stadshart? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
Klik hieronder op het onderwerp waar je meer over wilt weten: