Map van de kop van Assendorp
Gemeente Zwolle wil een gedeelte van de Assendorperstraat en Groot Weezenland opnieuw inrichten. Tussen de Van Karnebeekstraat en de Luttenbergstraat worden buslijnen verplaatst en er komen nieuwe bushaltes. Dit biedt tegelijkertijd een mooie kans om de kruisingen veiliger en het gebied aantrekkelijker en groener te maken.
Voor de herinrichting van de Luttenbergstraat is een schetsontwerp gemaakt. Uitgangspunten van de inrichting zijn onder andere het STOMP-principe (Stappen, Trappen, OV, deelMobiliteit en Privé-auto) en 30km zone.
In januari 2023 heeft het college van b en w het Definitief Ontwerp voor de herinrichting van de Kop van de Assendorperstraat vastgesteld. De werkzaamheden leken toen medio mei te kunnen starten. Helaas blijkt nu dat de levertijd van de straatklinkers veel langer is dan verwacht. Daardoor kunnen de werkzaamheden niet in mei 2023 beginnen. We gaan nu uit van een realistische datum van januari 2024 voor de start van de werkzaamheden.
In Nederland zijn nog twee steenfabrieken die de gewenste stenen kunnen leveren. Uit contact met deze steenfabrieken blijkt dat de levertijd voor gebakken klinkers op dit moment ongeveer 30 weken is. Dat betekent dat deze in oktober beschikbaar zijn. We vinden het echter niet verstandig om in het najaar te beginnen, vanwege het weer en het feit dat de straat dan openligt rond de feestdagen. Daarom kiezen we ervoor de start van de werkzaamheden uit te stellen tot januari 2024.
Op het moment dat meer bekend is over de planning van de werkzaamheden en wanneer welk deel van de straat aan de beurt is, laten wij u dat weten. Ook vertellen we dan meer hoe we zorgen dat uw woning, winkel of bedrijf bereikbaar is voor bezoekers.
Het ontwerp voor de herinrichting van de Kop van Assendorp is klaar. Deze herinrichting heeft een aantal belangrijke doelen. Zo verbetert de looproute vanuit de binnenstad naar de Assendorperstraat. Ook wordt de kruising met de Luttenbergstraat veiliger. De nieuwe busroute en bushaltes zorgen voor een kortere en logischer route. Er komt veel extra groen. Daardoor wordt het gebied beter bestand tegen extreme weersomstandigheden ten gevolge van klimaatverandering. Verder komt er meer ruimte voor terrassen en het stallen van fietsen. De hoeveelheid parkeerplaatsen blijft gelijk.
De ontwikkeling van dit gebied is de eerste fase van de aanpak van de Singelzone.
De hoofdlijnen van het ontwerp staan op bijgevoegde tekening en benoemen we hier:
De herinrichting is mede mogelijk dankzij subsidies van Provincie Overijssel en het Rijk.
8 november 2021 informeerden we de omwonenden en ondernemers tijdens een eerste inloopavond over de plannen. 45 mensen hebben die inloopavond bezocht, waarna 20 bewoners en ondernemers zich meldden voor de meedenkgroep.
Deze groep is inmiddels drie keer bij elkaar geweest en heeft zich o.a. gebogen over de breedte van de trottoirs, de rijbaan en het fietsgedeelte, locatie bushalte, het groen en de (fiets)parkeerplekken. Ook heeft de meedenkgroep geadviseerd de Luttenbergstraat in het ontwerp mee te nemen.
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het Stadshart? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.