Map van de kop van Assendorp
Gemeente Zwolle wil een gedeelte van de Assendorperstraat en Groot Weezenland opnieuw inrichten. Tussen de Van Karnebeekstraat en de Luttenbergstraat worden buslijnen verplaatst en er komen nieuwe bushaltes. Dit biedt tegelijkertijd een mooie kans om de kruisingen veiliger en het gebied aantrekkelijker en groener te maken.
Dit project bestaat uit de vernieuwing van een deel van Assendorperstraat, Groot Wezenland en Burgemeester van Roijensingel. De werkzaamheden starten in januari en worden uitgevoerd door aannemer Klink Nijland. Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind oktober 2024 afgerond.
Om de buurt bereikbaar te houden, worden de werkzaamheden in verschillende fases uitgevoerd. Voor de veiligheid zijn er omleidingen voor auto's, fietsers en bussen. Deze omleidingen worden op locatie en via deze projectwebsite aangegeven.
Het ontwerp voor de herinrichting van de Kop van Assendorp is klaar. Deze herinrichting heeft een aantal belangrijke doelen. Zo verbetert de looproute vanuit de binnenstad naar de Assendorperstraat. Ook wordt de kruising met de Luttenbergstraat veiliger. De nieuwe busroute en bushaltes zorgen voor een kortere en logischer route. Er komt veel extra groen. Daardoor wordt het gebied beter bestand tegen extreme weersomstandigheden ten gevolge van klimaatverandering. Verder komt er meer ruimte voor terrassen en het stallen van fietsen. De hoeveelheid parkeerplaatsen blijft gelijk.
De herinrichting is mede mogelijk dankzij subsidies van Provincie Overijssel en het Rijk.
Het ontwerp is gemaakt met input van bewoners en ondernemers uit de buurt, die deel uitmaken van de meedenkgroep. Deze groep en heeft zich o.a. gebogen over de breedte van de trottoirs, de rijbaan en het fietsgedeelte, locatie bushalte, het groen en de (fiets)parkeerplekken. Ook heeft de meedenkgroep geadviseerd de Luttenbergstraat in het ontwerp mee te nemen.
Deze herinrichting is het eerste stuk in de aanpak van de Singel van Zwolle langs de stadsgracht, waarbij de binnenring (de Singel) wordt verbeterd voor fietsers en voetgangers, terwijl de auto zoveel mogelijk via de buitenring (IJsselallee, Ceintuurbaan, Zwartewaterallee) rijdt. Een noodzakelijke verandering, want door de groei van de stad neemt ook de verkeersdrukte rondom de grachten toe. De Singel is ook met de auto nog bereikbaar, maar vooral gericht op bestemmingsverkeer.
De volgende fase van dit project bestaat uit de herinrichting van de Luttenbergstraat, dat op een later moment wordt uitgevoerd. Lees hier meer over de herontwikkeling van de Luttenbergstraat.
Vanwege de weersvoorspellingen, starten de werkzaamheden in week 3 in plaats van week 2.
Voor de veiligheid van de verkeersdeelnemers en de mensen die aan de weg werken, wordt het verkeer tijdens de werkzaamheden, waar nodig, omgeleid. Woningen en winkels blijven tijdens de uitvoering van de werkzaamheden gewoon bereikbaar.
Rond het gebied geven borden en verkeersregelaars de omleidingen aan. De Assendorperstraat blijft zo lang mogelijk open en zal hooguit een paar dagen gesloten zijn voor auto's en vrachtwagens. Bewoners en ondernemers ontvangen op een later moment een brief met de specifieke data en tijden van de afsluiting.
Vanaf week 14 wordt de riolering vervangen, vanaf Groot Wezenland. De werkzaamheden duren naar verwachting twee weken. De panden en huizen in dit gebied, blijven bereikbaar. Klink Nijland zorgt ervoor dat het voetpad zo veel mogelijk blijft zoals het is en er blijft genoeg ruimte over op de weg voor bestemmingsverkeer. Klink Nijland zet het werkgebied goed af zodat het veilig is. Bewoners en ondernemers zijn per brief op de hoogte gebracht.
Vanaf 29 april 2024 wordt het kruispunt Assendorperstraat-Luttenbergstraat van 07.00 uur tot 20.00 uur afgesloten, dit duurt tot vrijdag 3 mei. De Assendorperstraat is in deze periode als volgt te bereiken:
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het Stadshart? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
Op 13 december vond er een inloopavond plaats, waarbij ook de werkzaamheden en de planning zijn toegelicht. Wil je de presentatie van die avond ontvangen? mail dan naar: stadshartcommunicatie@zwolle.nl
De hoofdlijnen van het ontwerp staan op bijgevoegde tekening en benoemen we hier:
.
Aannemer Klink Nijland blijft gedurende de werkzaamheden het aanspreekpunt en informeert bewoners en ondernemers in de buurt zodra de werkzaamheden beginnen.
Voor vragen tijdens de uitvoering kunnen bewoners en ondernemers uit de omgeving op verschillende manieren contact opnemen:
Bussen
Vanaf april 2024 tot en met oktober 2024 moeten ook bussen omrijden. Deze omleidingsroute loopt via Deventerstraatweg, Hortensiastraat, Wethouder Alferinkweg, Luttenbergstraat, Hanekamp en Wipstrikkerallee (zie afbeelding).
Klik op de afbeelding voor een volledige weergave.
Autoverkeer
Autoverkeer dat van de A28/Emmawijk naar Assendorp of de Wipstrik (en omgekeerd) wil reizen, wordt omgeleid via de Karnebeektunnel en Leo Majorlaan. Deze omleiding geldt vanaf januari 2024 tot en met oktober 2024.
Klik op de afbeelding voor een volledige weergave.
Fietsers en voetgangers
Voor de periode van 1 januari t/m maart 2024 geldt voor fietsers en voetgangers onderstaande omleiding. De omleiding voor fietsers leidt van en naar de Luttenbergstraat via Groot Wezenland en Thoden van Velzenstraat, en richting de Burgermeester van Roijensingel via de Van Karnebeekstraat. Omleidingen voor fietsers blijven tijdens de uitvoering zo lang mogelijk hetzelfde. Woningen en winkels blijven tijdens de uitvoering bereikbaar.
Tot 5 mei 2024 gelden de volgende omleidingsroutes voor fietsers:
Klik op de afbeelding voor een volledige weergave.
Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind oktober 2024 afgerond.
Voor vragen kun je contact opnemen met de omgevingsmanager van Klink Nijland via:roland@klink-nijland.nl of via het contactformulier op de website van Klink Nijland: www.klink-nijland.nl/contact
Op deze projectpagina vind je alle informatie over het project. Aannemer Klink Nijland houdt de buurtbewoners en ondernemers op de hoogte met brieven en bezoekjes aan bedrijven. De bouwkeet van Klink Nijland staat elke woensdagmiddag van 15:00 uur tot 16:00 uur open voor vragen. Je kunt hen ook bereiken via de contactgegevens op deze pagina. Als je op de hoogte wilt blijven van algemene informatie, kun je je aanmelden voor de nieuwsbrief van het Stadshart via de homepagina van deze website.
De omrijdroutes staan op deze projectpagina. Ook in het gebied zelf staan borden die je de juiste weg wijzen, en soms zijn er verkeersregelaars om te helpen.
We doen ons best om overlast zo min mogelijk te maken. Als je toch veel last hebt, kun je contact opnemen met Klink Nijland, de aannemer, of met de gemeente Zwolle.
Jawel, de auto mag gewoon door de straat rijden. De fietsers en voetgangers krijgen wel meer ruimte, in plaats van de auto.
Dit is het verkeer van mensen die in de buurt wonen, werken of op bezoek zijn bij bedrijven in die buurt en de straat gebruiken om thuis, op het werk of bij hun bestemming te komen.
Na de vernieuwing worden andere routes om bij de A28 te komen beter en sneller, waardoor de verkeersdruk in dit gebied juist afneemt.
Autoverkeer wordt met omleidingsborden buitenom gestuurd. Bij te veel sluipverkeer worden maatregelen genomen. Denk aan de inzet van verkeersregelaars of plaatsen van tijdelijke obstakels om de sluiproutes minder aantrekkelijk te maken.
In principe niet in 30 km/u-gebieden. Een zebrapad kan voor verwarring zorgen in straten waar voetgangers overal al mogen oversteken.
Het aantal parkeerplaatsen blijft hetzelfde, maar de plaats ervan verandert.
Nee, alles is openbaar.
Er is een invalideplek opgenomen in het ontwerp.
Dit kan dan om de hoek van de Assendorperstraat.
Er komt extra fietsparkeerruimte in de zogenoemde flexibele strook.
Woningen en winkels zijn altijd te voet bereikbaar. Fietsers en automobilisten worden omgeleid.
Ja, jouw bedrijf blijft gewoon bereikbaar. In de nieuwe situatie zijn er ook parkeerplaatsen opgenomen op straat, op basis van beschikbaarheid bereikbaarheid.
Buslijn 3: 4 per uur
Buslijn 10: 4 per uur
Buslijn 301: 8 per uur.
In totaal 16 bussen, tijdens de spits
Daarover is goed contact met de belangenorganisatie uit de stad voor mensen met een visuele of lichamelijke beperking.
De bestaande bomen blijven staan.
Bewoners/ondernemers hebben de optie voor individueel beheer van geveltuintjes.
Ja, volgens het ontwerp.
De gemeente zorgt voor het onderhoud van het algemene groen. Als je een geveltuintje hebt aangevraagd, dan is het jouw verantwoordelijkheid als ondernemer/bewoner om het onderhoud daarvan op je te nemen.
Iedereen in het projectgebied die een geveltuintje kan aanvragen heeft hierover een brief ontvangen. Als je aan de kant van de nieuwe woningen woont, blijft de stoep voor jullie huis hetzelfde en kun je geen geveltuintje aanvragen.
Kijk voor meer informatie over het geveltuintje op: https://www.zwolle.nl/geveltuintje
Waar we konden, hebben we de plekken waar het water kan komen iets hoger gemaakt. Zo is de bescherming tegen het water sterker geworden. Soms kon dat niet, bijvoorbeeld bij de woonboten, daar blijft het zoals het is. Als er meer verhogingen nodig zijn, doet het Waterschap dat.
We zetten zoveel mogelijk emissievrij materieel in tijdens de werkzaamheden.
De gemeente heeft samengewerkt met verkeers-, stedenbouw- en technische experts om een ontwerp te maken. Tijdens het proces waren er meerdere bijeenkomsten waar mensen in een klankbordgroep hebben meegedacht en hun ideeën hebben gedeeld.
De reden hiervan is dat de Provincie de busroute wilde veranderen. Ook heeft de gemeenteraad in de omgevingsvisie van 2022 besloten om de singel van Zwolle beter te maken, met meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groen. Dit is een deel van dat plan.
Nee, het ontwerp en de goedkeuring ervan hebben geen juridische basis waar je bezwaar tegen kunt maken. Dit geldt ook voor het besluit om het uit te voeren.