Luttenbergstraat, fase 2 de kop van Assendorp
De gemeente Zwolle gaat de Luttenbergstraat opknappen. Hierdoor wordt het gebied makkelijker toegankelijk, veiliger en overzichtelijker. Dit is de tweede fase van het project de Kop van Assendorp. In deze fase wordt de Luttenbergstraat vanaf de Assendorperdijk tot aan het kruispunt Wethouder Alfrinkweg opnieuw ingericht en veiliger gemaakt. De gemeente heeft hiervoor een rijksbijdrage ontvangen in het kader van de Versnellingsafspraken Woningbouw en Mobiliteit.
Klik hier om de afbeelding groter te maken
Het ontwerp volgt het STOMP-principe (Stappen, Trappen, OV, deelMobiliteit, Privéauto), waarbij voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen. Daarna volgen het openbaar vervoer, deelmobiliteit en privéauto's. Er is met het ontwerp rekening gehouden met de toekomstige mobiliteitshub Weezenlanden-Noord.
Het gebied wordt ingericht als een 30 km-zone, met een nieuwe rotonde en zebrapad voor een verbeterde verkeersveiligheid. Daarnaast komt er extra groen, wat het gebied niet alleen mooier maakt, maar ook beter bestand maakt tegen extreme weersomstandigheden door klimaatverandering. Dit sluit aan bij de ambitie om het Stadshart van Zwolle duurzamer en beter toegankelijk te maken en versterkt de verbinding met de historische binnenstad. Daarnaast sluit de nieuwe uitstraling van het gebied straks beter aan op de Singel van Zwolle.
We houden de inrichting van fase 1 aan, bestaande uit het straatontwerp en de keuze in materialen zoals het soort stenen.
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het Stadshart? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
Het ontwerp gaat over de herinrichting van het gebied van de Luttenbergstraat tot aan de Wethouder Alferinkweg. Dit ontwerp is samen met bewoners en andere betrokkenen gemaakt.
Dit gebied wordt opnieuw ingericht om het veiliger, groener en duurzamer te maken. De herinrichting heeft meerdere doelen:
• Veiligheid: Het gebied wordt een 30 km-zone, en er komt een nieuwe rotonde en zebrapad om het verkeer veiliger te maken voor voetgangers en fietsers.
• Weerbestendig: Er wordt extra groen toegevoegd om het gebied beter bestand te maken tegen hitte en regen door klimaatverandering.
• Verkeersruimte: Er wordt gezorgd voor voldoende ruimte voor al het verkeer, met een duidelijke indeling voor verschillende soorten vervoer.
• Voldoende plek voor de bus: De herinrichting houdt rekening met genoeg ruimte voor bussen, zodat het openbaar vervoer goed door kan rijden.
De gemeente heeft hiervoor een rijksbijdrage ontvangen in het kader van de Versnellingsafspraken Woningbouw en Mobiliteit.
Het ontwerp van fase 2 gebruikt dezelfde materialen en uitstraling als fase 1, die in september 2024 klaar was. Zo blijft alles er hetzelfde uitzien.
STOMP staat voor Stappen (lopen), Trappen (fietsen), Openbaar Vervoer, deelMobiliteit (zoals deelauto's) en Privéauto's. Dit betekent dat lopers en fietsers voorrang krijgen. Daarna volgen openbaar vervoer en deelauto’s en als laatste privéauto’s.
Een wadi is een systeem dat regenwater opvangt en langzaam in de grond laat zakken. Dit voorkomt dat straten en riolen overstroomd raken bij veel regen. Wadi's zie je vaak in parken of langs wegen, met gras of planten eromheen, zodat het water op een natuurlijke manier kan weglopen.
Er komt een nieuwe rotonde en een zebrapad. Het gebied wordt een 30 km-zone, zodat het verkeer langzamer rijdt en verkeersdeelnemers beter op elkaar letten. Voetgangers en fietsers krijgen ook meer ruimte.
Ja, er wordt extra groen aangeplant. Dit maakt het gebied mooier en helpt ook tegen extreme weersomstandigheden door klimaatverandering.
Het ontwerp houdt rekening met de toekomstige mobiliteitshub Weezenlanden-Noord. Dit zorgt ervoor dat bouwverkeer gemakkelijk door het gebied kan rijden en dat de mobiliteitshub straks goed bereikbaar is voor iedereen
Dit ontwerp past binnen de ambities van "Mijn Zwolle van Morgen", een plan om de stad duurzamer en toegankelijker te maken. Het gebied gaat ook beter passen bij de Singel van Zwolle en verbindt het met de binnenstad.
De werkzaamheden beginnen waarschijnlijk in het voorjaar van 2025. De gemeente is nu bezig met de voorbereidingen voor de uitvoering van het project.