Spring naar inhoud
  • De kop van Assendorp

    Luttenbergstraat, fase 2 de kop van Assendorp

Herinrichting Luttenbergstraat

Een stukje veiliger, groener en aantrekkelijker

 

De gemeente Zwolle gaat de Luttenbergstraat opknappen. Hierdoor wordt het gebied makkelijker toegankelijk, veiliger en overzichtelijker. Dit is de tweede fase van het project de Kop van Assendorp. In deze fase wordt de Luttenbergstraat vanaf de Assendorperdijk tot aan het kruispunt Wethouder Alfrinkweg opnieuw ingericht en veiliger gemaakt. De gemeente heeft hiervoor een rijksbijdrage ontvangen in het kader van de Versnellingsafspraken Woningbouw en Mobiliteit. 

In voorbereiding

Het ontwerp

Het ontwerp volgt het STOMP-principe (Stappen, Trappen, OV, deelMobiliteit, Privéauto), waarbij voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen. Daarna volgen het openbaar vervoer, deelmobiliteit en privéauto's. Er is met het ontwerp rekening gehouden met de toekomstige mobiliteitshub Weezenlanden-Noord.  

Het gebied wordt ingericht als een 30 km-zone, met een nieuwe rotonde en zebrapad voor een verbeterde verkeersveiligheid. Daarnaast komt er extra groen, wat het gebied niet alleen mooier maakt, maar ook beter bestand maakt tegen extreme weersomstandigheden door klimaatverandering. Dit sluit aan bij de ambitie om het Stadshart van Zwolle duurzamer en beter toegankelijk te maken en versterkt de verbinding met de historische binnenstad. Daarnaast sluit de nieuwe uitstraling van het gebied straks beter aan op de Singel van Zwolle. 

We houden de inrichting van fase 1 aan, bestaande uit het straatontwerp en de keuze in materialen zoals het soort stenen.

Doelen

  • Zorgen voor veiligheid
  • Weerbestendig tegen hitte en regen
  • Voldoende ruimte voor verkeer
  • Genoeg plek voor de bus

Rotonde

  • De bocht is breed genoeg voor bussen en er is ruimte om langs het middeneiland te rijden.
  • Er is plek voor wateropvang op het middeneiland.
  • Het fietspad is 2,5 meter breed en ligt 5 meter van de autoweg. Zo kunnen auto’s de fietsers goed zien als ze afslaan.

Luttenbergstraat

  • Profiel Luttenbergstraat inrichten zoals het eerste deel van de Kop van Assendorp
  • Weg van 6 meter met klinkers
  • Meer ruimte voor de fietser bij de rotonde

Wethouder Alferinkweg

  •  Afstand fietspad zo groot mogelijk
  •  De middengeleider van 2,5 meter breed.
  • De weg van 4 tot 4,5 meter breed.
  • Een zebrapad bij de Luttenbergstraat om veilig over te steken.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het Stadshart? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. 

Aanmelden nieuwsbrief

Hoe het nu is

Huidig profiel

Twee wegen die soms naast elkaar lopen. Ze zijn ongeveer 7 meter breed en hebben een fietspad en een stukje gras of planten in het midden.

Veelgestelde vragen

Nieuw ontwerp

Voorgesteld profiel

Een weg van 6 meter breed met klinkers, waar auto's en fietsers rijden. Aan de zijkanten zijn stoepen en planten en bomen.

Wat is het definitieve ontwerp van fase 2?

Het ontwerp gaat over de herinrichting van het gebied van de Luttenbergstraat tot aan de Wethouder Alferinkweg. Dit ontwerp is samen met bewoners en andere betrokkenen gemaakt.

Waarom wordt dit gebied opnieuw ingericht?

Dit gebied wordt opnieuw ingericht om het veiliger, groener en duurzamer te maken. De herinrichting heeft meerdere doelen:
• Veiligheid: Het gebied wordt een 30 km-zone, en er komt een nieuwe rotonde en zebrapad om het verkeer veiliger te maken voor voetgangers en fietsers.
• Weerbestendig: Er wordt extra groen toegevoegd om het gebied beter bestand te maken tegen hitte en regen door klimaatverandering.
• Verkeersruimte: Er wordt gezorgd voor voldoende ruimte voor al het verkeer, met een duidelijke indeling voor verschillende soorten vervoer.
• Voldoende plek voor de bus: De herinrichting houdt rekening met genoeg ruimte voor bussen, zodat het openbaar vervoer goed door kan rijden.

De gemeente heeft hiervoor een rijksbijdrage ontvangen in het kader van de Versnellingsafspraken Woningbouw en Mobiliteit.

Hoe past dit bij fase 1 van de Kop van Assendorp?

Het ontwerp van fase 2 gebruikt dezelfde materialen en uitstraling als fase 1, die in september 2024 klaar was. Zo blijft alles er hetzelfde uitzien.

Wat is het STOMP-principe?

STOMP staat voor Stappen (lopen), Trappen (fietsen), Openbaar Vervoer, deelMobiliteit (zoals deelauto's) en Privéauto's. Dit betekent dat lopers en fietsers voorrang krijgen. Daarna volgen openbaar vervoer en deelauto’s en als laatste privéauto’s.

Wat is een Wadi?

Een wadi is een systeem dat regenwater opvangt en langzaam in de grond laat zakken. Dit voorkomt dat straten en riolen overstroomd raken bij veel regen. Wadi's zie je vaak in parken of langs wegen, met gras of planten eromheen, zodat het water op een natuurlijke manier kan weglopen.

Hoe wordt de verkeersveiligheid verbeterd?

Er komt een nieuwe rotonde en een zebrapad. Het gebied wordt een 30 km-zone, zodat het verkeer langzamer rijdt en verkeersdeelnemers beter op elkaar letten. Voetgangers en fietsers krijgen ook meer ruimte.

Komt er ook meer groen?

Ja, er wordt extra groen aangeplant. Dit maakt het gebied mooier en helpt ook tegen extreme weersomstandigheden door klimaatverandering.

Hoe wordt er rekening gehouden in het ontwerp met toekomstige plannen in het gebied?

Het ontwerp houdt rekening met de toekomstige mobiliteitshub Weezenlanden-Noord. Dit zorgt ervoor dat bouwverkeer gemakkelijk door het gebied kan rijden en dat de mobiliteitshub straks goed bereikbaar is voor iedereen

Hoe sluit dit aan bij andere plannen van Zwolle?

Dit ontwerp past binnen de ambities van "Mijn Zwolle van Morgen", een plan om de stad duurzamer en toegankelijker te maken. Het gebied gaat ook beter passen bij de Singel van Zwolle en verbindt het met de binnenstad.

Wanneer begint het werk?

De werkzaamheden beginnen waarschijnlijk in het voorjaar van 2025. De gemeente is nu bezig met de voorbereidingen voor de uitvoering van het project.

Login om verder te gaan




refresh

Cancel