Spring naar inhoud
  • De kop van Assendorp

    Map van de kop van Assendorp

Herinrichting Luttenbergstraat

Een stukje veiliger, groener en aantrekkelijker

 

De gemeente Zwolle gaat de Luttenbergstraat opknappen. Eerst gebeurt dit in het "Kop Assendorperstraat fase 1" project, waarbij de bushaltes worden verplaatst en de straat wordt verbeterd. Hierdoor wordt het gebied makkelijker toegankelijk, veiliger en overzichtelijker. Daarna, in fase 2 van het project genaamd "Kop Assendorperstraat", wordt de Luttenbergstraat vanaf de Assendorperdijk tot aan het kruispunt Wethouder Alfrinkweg veiliger gemaakt.

In voorbereiding

Voorgestelde nieuwe inrichting Luttenbergstraat

Uitgangspunten Luttenbergstraat

  • Inrichting volgens STOMP-principe (Stappen, Trappen, OV, deelMobiliteit, Privéauto).
  • 30 km-zone
  • Inrichtingsprincipes fase 1 worden doorgezet zoals het straatprofiel van de kop Assendorperstraat

Doelen

  • Ruimte voor voetganger en fietser; er komt een zebrapad voor de rotonde en stoep aan de Thoden van Velzenstraat blijft op de huidige plek liggen
  • Openbare ruimte aantrekkelijker maken
  • Meer ruimte voor groen; er komt een nieuwe rij met bomen
  • Bestand tegen hitte en regenbuien

Uitgangspunten Rotonde

  • Rotonde om het verkeer veilig af te wikkelen
  • Ontsluiting rechtbank geborgd
  • Ontsluiting voor bouw- en sloopverkeer Weezenlanden Noord en Hub
  • Ontsluiting voor toekomstige Hub

Doelen

  • Veiligheid waarborgen
  • Bestand tegen hitte en regenbuien
  • Goede afwikkeling verkeer
  • Genoeg ruimte voor bus

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het Stadshart? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. 

Aanmelden nieuwsbrief
Schetsontwerp Luttenbergstraat
Voorgestelde inrichting Luttenbergstraat

Huidige profiel

Huidig profiel

Dat zijn twee deels dubbele rijbanen van gemiddeld 7 meter breed met fietstrook en groenstrook in het midden. 

Voorgesteld profiel

Voorgesteld profiel

Een rijbaan van 6 meter breed in klinkers voor zowel auto's en fietsers. Trottoirs ernaast en veel extra groen. 

Basisprincipes rotonde Luttenbergstraat - Wethouder Alferinkweg

Luttenbergstraat

  • Profiel Luttenbergstraat inrichten volgens principe Kop Assendorperstraat
  • Rijbaan 6 meter in klinkers
  • Passeerruimte voor de fietser nabij de rotonde

Rotonde

  • Bocht wijd genoeg voor de bus, passeerbare strook rondom middeneiland
  • Mogelijkheid waterberging middeneiland
  • Fietspad 2,5 meter. 5 meter afstand van de rijbaan voor zichtbaarheid voor auto’s bij afslaan fietser

Detail aansluiting Wethouder Alferinkweg

1. Afstand fietspad zo groot mogelijk
2. Middengeleider 2,5 meter breed
3. Rijbaanbreedte 4,5 meter
4. Rijbaanbreedte 4 meter

  • Detail aansluiting Luttenbergstraat
  • Zebrapaden om over te steken

 

Login om verder te gaan




refresh

Cancel