Sfeerbeeld van de moboliteitshub aan de Luttenbergstraat, ter hoogte van het Provinciehuis.
De mobiliteitshub aan de Singel van Zwolle komt in Weezenlanden-Noord. Onder de Luttenbergstraat en onder het parkeerterrein van het Provinciehuis. Een mobiliteitshub is een ondergrondse parkeergarage waar inwoners en bezoekers hun auto parkeren. Daarna reizen mensen verder met ander vervoer. Op de begane grond van de mobiliteitshub komt ruimte voor voorzieningen als pakketkluizen, deelfietsen en werkplekken.
In een eerder plan zou de parkeergarage onder nieuwe appartementen aan de Schuurmanstraat komen. Na vervolg onderzoek blijkt de locatie onder de Luttenbergstraat en het parkeerterrein van het Provinciehuis een betere plek. Zo kunnen we sneller en extra woningen bouwen in Weezenlanden-Noord en zorgen voor meer dubbelgebruik van parkeerplaatsen. Ook zijn de bouwkosten- en risico's in het nieuwe plan lager. En biedt het kansen om de omgeving groener in te richten.
Start bouw 2027, oplevering in 2029.
De Luttenbergstraat wordt 2 tot 3 jaar afgesloten voor verkeer. We houden bewoners en ondernemers op de hoogte van de plannen via bijeenkomsten, post en de nieuwsbrief.
De mobiliteitshub is een belangrijke stap richting het autoluw maken van de Zwolse binnenstad. Daarbij is voor Weezenlanden-Noord gekozen vanwege de korte afstand tot het centrum (max. 10 minuten lopen), de bereikbaarheid vanaf de ringweg en voldoende plek voor de hub.
In de hub is ruimte voor:
Een mobiliteitshub is een ondergrondse parkeergarage waar buurtbewoners en bezoekers hun auto parkeren. Daarna gaan zij lopend, fietsend of met deel- of openbaar vervoer verder. Voor een goede bereikbaarheid zijn er in de hub deelvoertuigen aanwezig. Op de begane grond komt ruimte voor voorzieningen als pakketkluizen, een ophaalpunt voor medicijnen, openbare toiletten en een sociale functie met kleinschalige horeca en werkplekken.
Het aantal inwoners en auto's in Zwolle is sterk toegenomen. Om de stad leefbaar, veilig en bereikbaar te houden, is een andere manier van bewegen nodig. Een manier waarbij lopen en fietsen meer aandacht krijgen. Dit doen we aan de hand van de STOMP-methode (stappen, trappen, openbaar vervoer, deelmobiliteit en privé parkeren) om de straten op een efficiënte manier in te richten. De mobiliteitshub is onderdeel van dit mobiliteitsplan en komt voort uit het ontwikkelprogramma ‘Ons Stadshart van morgen'.
De oostkant van het Stadshart is een veelgebruikte ingang richting de binnenstad. Weezenlanden-Noord is geschikt vanwege de korte afstand tot het centrum (max. 10 minuten lopen), de bereikbaarheid vanaf de ringweg en voldoende ruimte voor de hub. De hub in Weezenlanden-Noord vangt het verkeer vanuit het oosten (N35/N337) op.
Door de hub op een andere plek te bouwen dan eerst gedacht, kunnen de woningen in Weezenlanden-Noord sneller worden gebouwd. Er kunnen bovendien zo'n 85 sociale huurappartementen, middenhuur- en koopappartementen worden toegevoegd.
Drie à vier jaar geleden overwogen we deze optie wel, maar terughoudendheid van marktpartijen en de noodzaak voor nieuw gemeentelijk beleid weerhielden verdere uitwerking. In 2022 ontstond echter een nieuwe kans, mede dankzij vastgestelde visies en de rijkssubsidie.
Door parkeerplaatsen aan de Singel van Zwolle te verwijderen, creëren we ruimte voor meer groen en recreatie.
Rondom het Stadshart komen 5 centrumhubs en daarnaast buurthubs en stadsrandhubs, met een goede busverbinding naar het station, het centrum of andere voorzieningen zoals het Isala ziekenhuis.
Voor het project is een budget van € 45 miljoen nodig.
Het STOMP-principe staat voor stappen, trappen, openbaar vervoer, deelmobiliteit en privé parkeren, en dient als ordeningsprincipe voor de inrichting van de straat
De mobiliteitshub biedt in de toekomst parkeerplekken voor bezoekers, bewoners, werknemers, instanties en onderwijsinstellingen in de omgeving. Parkeerplaatsen in de directe omgeving worden geleidelijk verplaatst naar de mobiliteitshub, gebaseerd op maatwerk en gesprekken met bewoners.
De Luttenbergstraat en Hanenkamp worden aangepast naar 30 km/u om het gebruik van deze wegen minder aantrekkelijk te maken waardoor de intensiteit van het verkeer afneemt.
Ja, de mobiliteitshub heeft voorzieningen voor minder mobiele inwoners en er blijven parkeerplekken voor deze doelgroep in de binnenstad beschikbaar
Bewoners hebben met een abonnement altijd toegang tot de openbare parkeergarage, maar er zijn geen vaste parkeerplaatsen. Het slimme systeem van de garage garandeert altijd beschikbare parkeerplekken voor bewoners.
Het uitgangspunt is om zoveel mogelijk dubbelgebruik voor verschillende doelgroepen te realiseren, om de plekken zo optimaal te benutten.
Medewerkers en bezoekers van de Provincie gaan gedeeltelijk parkeren in de mobiliteitshub.
De garage wordt 24/7 beveiligd, goed verlicht en ruim opgezet.
Nee, post- en medicijnafhaalpunten worden gerealiseerd op de begane grond van de mobiliteitshub.
Vanuit het Ontwikkelprogramma van het Stadshart communiceren we voortdurend over onze plannen en de uitvoering ervan. We organiseren elke 6 weken themabijeenkomsten, het Stadshartcafé genaamd, en specifieke informatiebijeenkomsten waar ook onderwerpen als parkeren en mobiliteitshubs aan bod komen. Alle informatie is tevens beschikbaar op onze website www.jouwstukjezwolle.nl. Ook versturen we elke 6 weken een nieuwsbrief.
Daarnaast is voor het bestemmingsplan van het gebied Weezenlanden een uitgebreid participatieproces doorlopen. De herontwikkeling van Weezenlanden-Noord heeft een geschiedenis van communicatie en participatie met zowel omwonenden als omliggende bedrijven en instanties. Ook bij de toevoeging van mobiliteitshub wordt in elke nieuwe (bouw)fase het gesprek aangegaan met bewoners, ondernemers en andere betrokken partijen.
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in Weezenlanden-Noord? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
Nieuwsbrief Stadshart
De mobiliteitshub in Weezenlanden-Noord is onderdeel van alle gebiedsontwikkeling in het Stadshart (binnenstad en omliggende wijken). Wil je weten wat daar speelt? Meld je aan voor de Stadshart nieuwsbrief.
Informatie bouwproject Weezenlanden-Noord